Jdi na obsah Jdi na menu

Vypsaná Fixa - Detaily recenze

7. 10. 2011

Vypsaná Fixa - Detaily

Tracklist:

Show pana Loba, Diskokaktus, Detaily, Bubetka, Mentální dávidlo, Bibi Balderis, Vše za 39, Schovaná, Nájemník, Lujza a Telma, Jizvy, Dohasnul.

2 roky uplynuly jako voda, je opět lichý podzim a Fixa vydává svojí novou desku, která Vás opět zavede do San Piega. Márdi a spol. opět zamakali a pod taktovkou Dušana Neuwirtha naservírovali nedočkavým posluchačům další nálož nové kvalitní muziky.

Pokud jste měli rádi zkreslené kytary, hlas a různé technické vychytávky na desce Fenomén, tak se Vám budou líbit i Detaily. Pokračují v nastoleném trendu učesaného zvuku a moc jim to sluší. Někteří lidé říkají, že Fixa už vyměkla, ale není to pravda. Je fakt, že pomalejších písniček je na albu hodně. Kluci už přecejenom dospěli. Ale to neznamená, že nedokáží složit vypalovačku, která Vám příjemně poruší ušní bubínky.

Desku startuje typická Fixí Show pana Loba. Takhle zněla Fixa na desce Klenot, kterou Fixa nahrávala v Anglii a zní tak i tady, kdy se rozhodla desku natočit v klidu našich končin. Hitem čekajícím na svou šanci je následující Diskokaktus. V něm se poprvé objevuje geniálnost Márdiho textů. Tenhle chlápek dokáže složit neskutečné věci a nikdy se neopakuje (tvůj táta řekne radostí fuck a přes fuck nejede vlak / táta si píska Life is Life a dal si s bráchou Give me five). Další songou jsou titulní Detaily. Další hitovka (už to říkat nebudu, abych se neopakoval) stupňující pozitivní napětí desky s vše říkajícím sloganem: Hrdinové nekecaj a jdou do tmy. Hrdinové nekecaj a jdou tam kam nechce nikdo. Po rychlejším úvodu desky přichazí první zklidnění v podobě Bubetky. Když už by jste si mysleli, že budete chvilinku snít, tak začne Mentální dávidlo. 2:16 nabité energií. Znova se uklidníte u písně Bibi Balderis. Smutná písnička, která totálně vystihuje život. Jeho krásy, ale hlavně strasti. Pokračujme však dál a to prvním oficiálním singlem Vše za 39. Objevuje se v něm kombinace rychlé sloky a pomalého refrénu. Nejvíc mě ale na téhle skladbě dostalo, že když si ji pustíte v kvalitních sluchátkách, tak v refrénu slyšíte pípaní kasy v obchodě :-) Upírek je šikulka. Umí jíst a umí spát. Takhle začíná dalí songa Schovaná, která pojednává o životě Au-pair v Londýně. Tady se Márdi opravdu vyřádil a stvořil svůj asi nejlepší text. Nejvíce se mě asi líbí slogan: Hej, hej, ten jejich puding se vážně nedá žrát. A za oknem s jedinou tabulkou se nedá spát. Jedním z mála zklamání je podle mě Nájemník. Zajímavý nápad s hláskovaným zpíváním slok je však bohužel posazen do zvláštní písníčky. První minutu a půl se šíleně nudíte, ale pak přijde zlom a zbytek je v docela pohodovém duchu. Holky chodící v pátek večer ven, aby ulovily nějaké kluky? To jsou Lujza a Telma. A po nich přijdou zase Jizvy. Song o prázdném bloumání světem (stereo a mono lidi chodí kolem / jsem Marťan, ty Venušan). Vrcholem alba je poslední píseň Dohasnul. Tématem je odcizení a smrt, ale je tak skvěle napsaná a zahraná, že výborně zakončuje už tak výbornou desku.

Je tedy načase přestat řešit, jestli je nová deska Fixy jiná a nebo stejná. Důležité je, že je skvělá. Jen je škoda, že kluci nepoužili Benzínku.......

Hodnocení :   8/10